introductie
Welkom op de website van Mike Rekers (1968). Op deze website geef ik je een overzicht van mijn vrije werk.
De doorlopende golflengte foto-installatie ontstaat uit het fotograferen van details, constellaties van objecten, vormen, patronen, situaties en plekken in de dagelijkse werkelijkheid die bij mij een moment van verwondering, verbondenheid of bevreemding oproepen. Beelden waaraan ik een bepaalde gedachte, idee of innerlijke staat van zijn kan verbinden.
Mijn werkgebied strekt zich uit van de directe huiselijke buitenomgeving naar stedelijke rafelranden en dunner bewoonde buitengebieden waar de inrichting van de leefomgeving wat minder ordelijk is en de leefwijze autonomer wordt. Deze randgebieden bieden vaak een fascinerende verscheidenheid aan terloopse, onnadrukkelijke taferelen en op het eerste oog onbeduidende sporen van menselijke aanwezigheid die binnen een fotografische ‘inzoom’ en beelduitsnede plotseling veelzeggend en betekenisvol kunnen worden.
Ik onderzoek omgevingen met een aandachtige, onbevangen blik en zonder vooropgezet idee van wat ik wil gaan fotograferen. Al wandelend en verkennend fotografeer ik op intuïtie alles wat me emotioneel, intellectueel of esthetisch in beroering brengt of tot mijn muzikale verbeelding spreekt.
De gemaakte foto’s worden opgeslagen in een digitaal archief waaruit met langere tussenpozen steeds de meest intrigerende, evocatieve beelden worden geselecteerd en toegevoegd aan de reeds bestaande serie ‘golflengte’ foto’s.
Bij het presenteren van de foto’s gaat het mij – in plaats van het isoleren en benadrukken van op zichzelf staande beelden – vooral om de onderlinge contrasten en overeenkomsten tussen de afzonderlijke beelden en om het totaalbeeld van de installatie als een doorlopende, dynamische beeldenstroom waarbinnen steeds nieuwe ruimtes kunnen ontstaan voor nieuwe visuele aanknopingspunten, associaties en ideeën.
De installatie kan tevens worden gezien als een visuele, fotografische partituur die de muzikale verbeelding aanspreekt en de toeschouwer uitnodigt en aanmoedigt tot een speelse, associatieve en ‘luisterende’ manier kijken, zowel binnen de context van het kunstwerk als binnen de eigen dagelijkse omgeving.
De verbindingen foto-combinaties is een serie die voorafgaand aan de ‘golflengte’ foto-installatie is gemaakt. Het werk bestaat uit afzonderlijke combinaties van dicht naast elkaar geplaatste foto’s die zowel formele als semi-narratieve verbanden met elkaar aangaan. Binnen een intuïtief en associatief proces van selecteren, verschuiven en verplaatsen ontstaan er onvoorziene beeldcombinaties die op verschillende niveaus kunnen worden ervaren. De gecombineerde beelden creëren een open visuele vraagstelling.
Mute Retune is een homestudio project met experimentele, gitaar georiënteerde instrumentale muziek. De composities worden opgebouwd rondom korte in elkaar grijpende gitaarriffs en kunnen worden getypeerd als repetitief, pulserend, syncopathisch, gelaagd en transparant. De afgemixte tracks worden getiteld en gekoppeld aan beelden uit het foto-archief.
Ongoing Blocks / Unfinished Music Inventory is een doorlopend instrumentaal schetsen archief van korte, getitelde home studio opnames met breed uiteenlopende stemmingen en atmosferen. EP Volumes 1 t/m 5 zijn compilaties van schetsen opgenomen tussen 2013 en 2017. EP Volume 6 > schetsen opgenomen tussen 2016 en 2019 is in productie.
Slow is een album met virtuele instrumenten gecomponeerde ‘lo-fi’ muziek, gemaakt met midi keyboard en tweedehands 486 PC. De CD is uitgegeven in eigen beheer in een gezeefdrukte, genummerde oplage van 150 exemplaren. (2002)
Het maken van veldopnames (vanaf 2020) is complementair aan mijn fotografisch werk. De audio-opnames ontstaan vanuit dezelfde aandacht en in soortgelijke omgevingen als waar ik fotografeer. Ze representeren een auditief gevoel van plaats van specifieke plekken en zijn eerder evocatief dan documenterend van karakter. In combinatie met fotobeelden van opname lokaties en -objecten vormen de veldopnames een synergetische verbinding tussen sonische en visuele dimensies.
Voor het opnemen van omgevingsgeluiden gebruik ik een stereo set mini omni-directionele microfoons. Deze microfoons vangen het geluid gelijkmatig op in alle richtingen. Dankzij het (omni) opnamepatroon zijn ze zeer geschikt voor het vastleggen van hele geluidsomgevingen, sferen en soundscapes.
Voor de contact microfoon opnames gebruik ik contact microfoons. Deze microfoons nemen geluidstrillingen waar door contact met vaste voorwerpen / objecten. De contact microfoon wordt op een oppervlak aangebracht en ontvangt het grootste deel van het audiosignaal aan mechanische trillingen in plaats van geluidsgolven uit de lucht. Dit maakt ze geschikt voor het opnemen van geluiden die met het blote oor niet direct hoorbaar zijn.
De stil bewogen video-fragmenten zijn selecties uit een doorlopende verzameling semi-abstracte video ‘snapshots’ waarvan het audiospoor is verwijderd. De zwijgende, bewegende beelden bieden ruimte voor associaties met de dynamiek van innerlijke mentale processen.
De golflengte oneindige ∞ tekstloop is zowel een tastbare – geprint op papier en gepresenteerd als grafische golfvorm – als een browser-based, swipeable tekstloop bestaande uit één lange ononderbroken woordenstroom van losse gedachtenflarden en associaties zonder narratief. De doorlopende tekst-installatie representeert een non-verbale, abstracte gedachtenwereld vol conceptueel artistieke aanknopingspunten. De browser-based tekstloop wordt regelmatig aangevuld met nieuwe teksten.
Bovenkant
Open
Opstijgen
Bovenkant
Gesloten
Bodemloos
Vallen
Niets dan zandhopen en kuilen
Voor en achter mij
Woelgeest
Grijze en fluoriserend roze landschappen
Geil op scherp staand zwijgen
Naderend een nog onbekende vorm
Sluipend dier
Voorafgaand aan de sprong
In een schitterend niets
Verbonden met
Tussenliggende leegtes
Stiltes
Uitsteeksels
Intro is een reeks korte autobiografische fictie teksten, uitgegeven in eigen beheer in een zelfgebonden, genummerde oplage van 75 exemplaren (2000).